Schemat för Kinaresan

Här kommer schemat för Kinaresan!

Torsdagen den 20 mars
Avresa från Alvesta med tåg. På Arlanda ca 13.00. Avresa med flyg från Arlanda kl 16.30. Mellanlandning i Helsingfors.

Fredagen den 21 mars
Frukost på planet. Ankomst till Peking kl 07.50 kinesisk tid (00.50 i Sverige). På väg till hotellet stannar vi på Himmelska Fridens torg och går en rundtur med guiden innan vi åker till hotellet och lämnar våra saker. Efter lunch åker vi till Himmelens Tempel och får en inblick i de gamla kejsarnas liv. Vi äter middag och tar en promenad innan vi provar sängarna i vårt hotell, vi är troligen trötta efter vår långa resa.

Lördagen den 22 mars
Efter frukost tar vi en tur i Den Förbjudna Staden med kejsarpalatset med alla 999 rum. Vi besöker inte alla, men man får en fantastisk inblick i hur man levde och bodde i detta slutna palats som nu är upprenoverat inför OS. Efter lunch åker vi ut till sommarpalatset som ligger utanför Peking. Det är en mycket vacker plats med en stor handgrävd sjö och den berömda marmorbåten.
Middag och sedan åker vi nattåg (1 klass) till staden Luoyang som ligger vid den berömda Gula Floden.

Söndagen den 23 mars
Ankomst till Luoyang på morgonen. Här i denna stad verkade många svenskar som missionärer. Vi skall besöka platsen där den svenska missionsstationen fanns och träffa personer jag (researrangören) tidigare mött och lärt känna. Vi skall också efter lunch åka ut till Long Men-grottorna med de 100 000 Buddhabilderna. Hit till Luoyang kom de första buddistiska munkarna till en plats som heter White Horse Tempel. De var de första buddisterna i Kina.

Måndagen 24 mars
Efter frukost åker vi på en dagtur med tåg från Luoyang till Xian. Vi åker med ett dubbeldäckat "turisttåg" genom ett fantastiskt landskap. När vi kommer till Xian och ätit lunch går vi upp på stadsmuren för att få en uppfattning om hur stor den här stan är. Vi åker också till den berömda Vildgåspagoden. På kvällen går vi på musikteater och får en mycket färggrann föreställning om Tangdynastins hovliv.

Tisdagen 25 mars
Tidig frukost, buss till Huaking Varma källor och Terrakottaarmén. Lunch och sedan tillbaka till Xian. Middag, på kvällen flyger vi till kejsarnas gamla sommarstad Guilin.

Onsdagen 26 mars
Efter frukost blir det en flodtur på Li-floden upp till den lilla staden Yangshou. En fantastisk tur med de otroliga bergen på båda sidor. Lunch på de bekväma båtarna. Sen åker vi buss tillbaka till Guilin. Efter middag åker vi ut och ser på en skarvfiskföreställning.

Torsdagen 27 mars
Efter frukost besöker vi den berömda Rörflöjtsgrottan, ännu en stor upplevelse i Guilin. På kvällen flyger vi tillbaka till Peking.

Fredagen 28 mars
Efter frukost besöker vi ett barndaghem.

Lördagen 29 mars
Efter frukost åker vi till Kinesiska muren och besöker några Minggravar i Konungarnas dal. Middag vid hemkomst.

Söndagen 30 mars
Frukost. Shopping på egen hand i Peking. På kvällen gemensam middag med Pekinganka.

Måndagen 31 mars
Frukost och sedan transfer till flygplatsen. Hemresa. Ankomst till Stockholm 17.00 svensk tid. Flyg till Växjö. Hemma i Alvesta 22.00.

Såhär ser schemat ut. Lär vara död på tisdagen i skolan =)

Skadad

Hade en ganska händelserik helg. Var som sagt hos Sigfrid och hade det trevligt! På fredagskvällen åkte vi till Axel och tittade på film. Olof kom också dit så det var tre bröder och jag. Åt gott gjorde vi också, god lax med sås och potatis.

På lördagen mådde Sigfrid inte så bra och blev hemskickad från orkestern. på eftermiddagen behövde vi äta lite men hade inget speciellt i kylen så jag tänkte vara söt och cykla och hämta lite mat så Sigfrid slapp köra mig. Hämtade hans cykellysen och lyfte ner cykeln och gav mig iväg.

Jag hann bara ut på gatan utanför hans hus och började köra mot korsningen lite längre fram. När jag hade några meter kvar svängde en bil i hög fart in på vägen och den låg på min högersida, alltså framför mig. Jag svängde ut så långt jag kunde åt höger och fick ögonkontakt med föraren. Tänkte att snart svänger han in och saktar ner, men inte. Bilen närmade sig fort, jag var ju inte mer än några meter från korsningen när bilen svängde in och nu blev det riktigt läskigt. Jag hoppade av cykeln och kastade mig och den upp på trottoaren. På vägen lyckades jag dock slå mig ganska ordentligt och jag haltade tillbaka till Sigfrid. Det hela var över på några få sekunder, men det känns som en evighet. När jag kom in och vi tittade på mina skador tyckte Sigfrid att vi skulle åka till akuten och kolla upp det. Själv var jag chockad och följde bara snällt efter.

Det var ganska lång väntetid och jag hann gå igenom händelsen ganska noga. Det dök även upp tankar som "om jag hade varit tre meter längre fram så hade jag suttit i vindrutan istället" , "Tänk om..." och "Tänk om inte..." . Först blev jag arg, sen blev jag ledsen, sen blev jag glad och tacksam för att sedan återigen komma tillbaka till "Tre meter längre fram..."

Man ska inte tänka så, det hände inte, även om det var nära, men det hände inte! Jag kan ändå inte låta bli. Allt var bra så länge jag kunde vara i Sigfrids trygga armar när jag skulle sova och tankarna snurrar, men nu, ensam hemma blir det värre. Börjar dock komma över det. Söndagen blev väldigt lugn.

Det är så mycket i skolan nu så jag blir alldeles trött. Träffar inte Sigfrid förrän v 50.

Måste ta tag i allt nu så jag får tid att ta det lugnt.

Wei!

Kalmar! =D

Rollspelskurs

I helgen var jag på rollspelskurs! Spelade Drakar och demoner med Jörgen som SL. Det var väldigt roligt bortsett från att två personer var störiga i vår grupp. Den ena förstod inte vad rollspel gick ut på och tittade på allas lappar och kom med massa konstiga råd och var allmänt överaktiv. Den andra var bara trött och tror inte att rollspel var riktigt hans grej. Men men, Isa, jag och Nils var i alla fall seriösa och aktiva!

Jörgen är grym som SL (spelledare för er som inte vet det)! Han kan spela femåring, troll, elak häxa, vacker men ledsen mystisk dam mm och gör det klockrent! Åh vad jag har saknat Jörgen! Jag och Isa ska åka upp och hälsa på honom. Fast det är lite krångligt, antingen får man ta bussen till Halmstad och åka tåg vidare eller ta tåget till Hässleholm, byta tåg och åka vidare till Varberg eller alternativ 3, åka tåg till Lund och sen byta tåg där, men restiden blir dubbelt så lång som alternativ 1. Jörgen är rolig, snäll men ganska elak och bra på att massera, en perfekt storebror med andra ord!

Anders körde mig och Isa hem. Honom har jag också saknat! Vi satt och snackade en liten stund, men han ska med tåget tillbaka till Gbg nu ikväll så han kunde inte stanna så länge. Tyvärr. Jag är kramsjuk och han är trevlig att krama på.

Jag har saknat Sigfrid otroligt mycket den här helgen. Som han själv sa, "Det är lätt att vänja sig vid att ha någon att krama på men det tar längre tid att vänja sig av med det, för det är inte lika trevligt!" Det stämmer väldigt väl. Likaså när jag kom hem hit och båda sängarma stod här. Sigfrid kommer hit i morgon och åker på onsdag, men blir ändå en natt själv.

Nej, nu MÅSTE jag plugga, denna veckan har jag biologiprov om jag hinner, måste läsa lite inför lektionen i morgon och läsa labben och göra klart labbrapporten. I franskan har jag stort glosprov för alla glosor på det här kapitlet plus lite grammatik. Jag måste även läsa i boken vi har och plocka ut tio glosor. Jag måste repetera fysik, dels så måste jag ju göra fysikprovet, sen är det ju inte heller så långt kvar till nationella provet i fysik och tills kursen är slut. I engelskan måste jag göra klart bildspelet om Macbeth men det har jag till på fredag på mig.
Så måste ta tag i mig själv denna veckan och plugga ordentligt men framförallt effektivt!

Saknar dig redan!

Idag åkte Sigfrid efter en god lunch på Lokstallet med mig. Jag saknar honom otroligt mycket redan!
Men nu måste jag skynda mig att packa för vi måste vara klara om ett litet tag. Snart rollspel!!! =D

Nu funkar min móbil igen och det är okej att messa/ringa =)

Ett inlägg till

Idag är treorna i Gbg. Det är ganska lugnt, nästan för lugnt. Så vi driver Peter till vansinne idag så till den milda grad att han tyckte att vi allihopa skulle skolka från fysiken så han slapp oss ^^,
Det är inte lätt att vara lärare när man har oss som elever!
Sen är det halva priset på alla glassar i caféet idag med! Gott gott!

En timme kvar tills jag slutar! Wei!

Nu kom Peter igen så nu måste jag gå!

Hejhej!

Jag är så lycklig!

Att varje kväll få vara när dig gör mig så lycklig! ♥ Visst, det är inte så mycket tid varje deg men det är mycket tid när vi bara myser! Att bara ligga i din varma, mjuka famn, när inga ord behövs men jag ändå förstår hur mycket du älskar mig och hur starka mina känslor för dig är, är så underbart! Det finns ingen plats där jag känner mig tryggare än i din lugna, starka famn och jag saknar dig så mycket nu! Idag slutar du i alla fall 16, jag 13.10 så det blir mer tid tillsammans! Ska jobba undan allt jag behöver göra så vi kan vara tillsammans, för imorgon åker du ju. Åker från mig, dina kramar och morgonkyssar. =(

Det är så underbart på morgonen när du kliver upp och väcker mig försiktigt och kramar om mig ett tag! Sen kommer du tillbaka innan du ska åka och jag får ligga och halvslumra mellan det. Sen lagom till du går ringer mitt första alarm och jag har tjugo minuter på mig att vakna till. På tal om det, tack för att du räddade mig i morse! Hade ställt alarmet fel så skulle vaknat en timme försent! Men å andra sidan så var inte vår lärare här idag, så jag har haft hål nu från åtta till 09.35. Men men.

Idag får jag tillbaka min mobil också, ska bli skönt. Man känner sig lite avspärrad. Tex att inte kunna skicka något sms till Söt eller liknande.

Men nu måste jag göra lite franska innan den jättelånga mattelektionen börjar!

Autumn leaves

Autumn Leaves
Eva Cassidy

En så oerhört vacker sång. Jag är totalt förälskad och kommer inte kunna sluta lyssna! Men det är antagligen en sådan låt som man inte blir gladare av... Har lyssnat på den när jag har skrivit här, så om du vill så kan du ju också lyssna på den när du läser.

Min älskade vän bor hos mig nu, i alla fall tills på fredag. Han åker till Norge och åker skidor, så jag, lillebror och Isa åker till rollspelskursen själva. Jag mår så bra när han är här, men eftersom han jobbar till 19 så hinner jag sakna honom väldigt mycket innan han kommer hem. Det blir lite annorlunda när man vet att han kommer hit, till mig och att jag kommer få krama honom när han kommer hem. Jag saknar honom så mycket mer då.

Jag blir så arg på mig själv ibland. Som nu när han fick erbjudandet om att åka till Norge för att åka skidor tillsammans med sin bror och några andra trevliga killar. Att få komma iväg och göra det är väldigt roligt för honom och självklart vill jag att han skall vara lycklig och jag är jätteglad för hans skull!

Men sen dyker nästa sida upp.

Han åker ifrån mig, jag hade ju tänkt att vi skulle åka på rollspelskursen tillsammans. Blir en kort stund besviken innan jag blir arg på mig själv för att jag ens tänker så och återgår till att vara glad för hans skull och börjar planera om och omstrukturera. "Jaha, då måste jag ta med ett liggunderlag", "då måste vi fixa någon annan skjuts in till stan".
Just nu vet jag inte var han jobbar nästa vecka, så har inte en aning om vad som händer då.

Allt det här passerade genom mig igår, när jag låg hemma med väldigt ont i magen av penicillinet som jag inte tål och allmänt trött och seg. Jag blev ännu tröttare för att jag blev arg på mig, vilket ledde till att magen gjorde ondare. Sigfrid var orolig att han hade gjort mig besviken (jag grät efter fikat eftersom magen protesterade ännu mer), men jag sa som det var, det var inte hans fel utan jag var bara glad för hans skull.

Det är svårt att skriva det här och få det att låta som det är, att jag vill att han ska åka för att få det trevligt, nu när jag läste igenom det låter det verligen som att jag ljuger. Men så är det inte, jag hoppas att han kommer få trevlig skidåkning och jag hoppas att jag får en trevlig helg i Växjö.

Det är sista dagen med penicillinet så förhoppningsvis blir livet bättre och mitt humör stadigare och mer uppåt nu.

Nu måste jag på min solosångslektion. Ska gå hem och titta på sida med tabs och försöka lära mig Autumn leaves som Eva spelar den. Lyssna på det snygga gitarrkompet en gång.

Med hälsningar från en Lovisa med mycket ont i magen

Miss you

Låten "Het there Delilah" började spelas på radion nu när jag sitter här och jobbar. Texten är ganska träffande! =)

" Hey there Delilah
Don't you worry about the distance
I'm right there if you get lonely
Give this song another listen
Close your eyes
Listen to my voice it's my disguise
I'm by your side"

"A thousand miles seems pretty far
But they've got planes and trains and cars
I'd walk to you if I had no other way
Our friends would all make fun of us
And we'll just laugh along because we know
That none of them have felt this way"

"Oh it's what you do to me"

Jag saknar dig älskling! Som tur väl är för oss rör det bara sig om tretton fjorton mil, men håll med om att det kan kännas som tusen en ensam natt!

Lyssnade även lite på Snow Patrols låt "Set the fire to the third bar" (en underbar låt förövrigt, lyssna på den om ni inte redan har gjort det). Passande text nu när det är frost ute.

" I find the map and draw a straight line
Over rivers, farms, and state lines
The distance from 'A' to where you'd be
It's only finger-lengths that I see
I touch the place where I'd find your face
My finger in creases of distant dark places"

" I'm miles from where you are,
I lay down on the cold ground
And I pray that something picks me up
And sets me down in your warm arms"

Nej, nu måste jag skriva klart om Hamlet. Varför inget lyckligt slut Shakespeare?! Alla dödar alla... Det är inte positivt tänkande! Jag tror att du var en pessimist.

Jag är i alla fall uppåt! Längtan ger mig energi och klockan tickar närmare timmen då vi ses!

//Lovisa

Ps. Trots allt vatten är mina händer kallare än någonsin ;) Ds.

Ingen bra rubrik för dagens inlägg

Stugan, tumont, trattkantareller, skövlad sagoskog, saknad, kinaresa, träningsvärk, dålig sömn och snö. Lite av vad det här inlägget kommer att erbjuda.

Stugan/tumont/skövlad sagoskog:
Som sagt så var vi i stugan i helgen, jag, familjen och Sigfrid! Vi hade det jättemysigt! Spelade couronne, åt god mat och tittade på tv. När det drog sig mot läggdags tänkte jag vara snäll och bädda åt mig och Sigfrid i sängen i källaren medan han och Jonatan spelade en omgång couronne. Dock gick inte allt enligt plan. Hemma har jag 2.60 i takhöjd, men i källaren i stugan är det bara ca 2 meter (tillräckligt för att jag ska nå upp). Lyckas i alla fall med konststycket att köra tummen (höger) med full fart upp i taket när jag skulle skaka i täcket i påslakanet. Aj, aj, AJ! Tummen svullnade och jag kunde i princip inte göra någonting då man i princip alltid sträcker på tummen när man gör något med de andra fingrarna. Söt var snäll och tog hand om mig och höll om mig tills jag somnade (vad jag älskar dig vännen!). Har fortfarande lite ont och kan inte trycka i knapparna på min jacka men det är inte så farligt längre.

På lördagen var vi ute och plockade massa trattkantareller, vilket var jätteskönt! Det är alltid lika trevligt att vara ute i skogen och att det var en strålande höstdag gjorde inte saken sämre! i början gick det inte bra att plocka svamp men efter en stund blev tummen uppmjukad och jag fick tillbaka rörligheten mer och mer. Det är dock tur att man inte behöver nypa eller dra hårt för att få loss dem, för då hade det gjort ont! Nu har vi i alla fall svamp så vi klarar oss ett tag!

När vi skulle hem ville jag ta stigen genom skogen hem (vi hade åkt bil till kola-kojan via den lilla skogsvägen dit, så Jonatan och pappa tog bilen hem). Jag, mamma och Söt gick hem. Det är riktig trollskog runt vår stuga, och det finns en gammal stensatt upphöjd väg mitt i skogen som ledde till ett litet torp. Det är otroligt vackert och jag är uppvuxen där, det är "min" skog. Till vår förskräckelse upptäckte vi att det var stora maskinspår i marken och när vi kom fram till stället där skogen var som vackrast var både träden, marken och vägen förstörd av skogsmaskiner.
Träd var fällda, riset låg överallt och stenarna från vägen var nerrasade eller bortplockade. Jag blev så arg och ledsen så jag faktiskt började gråta. Det här är ju "min" skog! Varför hade de förstört något så vackert! Det är alltid känsligt när något som man kopplar så starkt till sig och sin barndom förändras eller försvinner.
Lätt nedslagen rensade jag svamp resten av dagen.

Saknad/Kinaresa:
På söndagen åkte vi till Örsjö och hälsade på kusinerna och spelade Wii, det var riktigt roligt! Wii!!!
Sigfrid åkte till Kalmar och jag åkte hem. Kände hur mycket jag ville fortsätta att vara med honom, hur glad han gör mig, hur lycklig jag känner mig i hans sällskap... Saknade honom som, ja, jag vet inte vad! Hjärtat var på väg ut ur kroppen...

På kvällen när vi väl kom hem bestämde vi efter ett familjeråd att vi ska åka till Kina på påsklovet! Det ska bli roligt! Tror att det kommer bli en fantastisk upplevelse! Roligt att vi ska göra det ihop! Vi blir iväg 12 dagar och ska se allt möjligt från Kinesiska muren till terrakottaarmén och små kinesiska byar.

Träningsvärk/Dålig sömn/Snö
I måndags och tisdags hade jag mycket träningsvärk, kunde inte komma på varför! Men sen gick det upp ett ljus när jag pratade med Sigfrid (eller rättare sagt, han kom på det). Jag hade ju spelat Wii och vi hade spelat ett antal spel där man snabbt skulle röra armarna upp och ner. Kan ju förklara varför jag hade ont i armvecken, axlarna och i ryggen. Skönt med träningsvärk!

Har sovit dåligt med, saknar Sigfrid bredvid mig. Han skrämmer bort mardrömmar och annat otrevligt. Jag vill var hos honom. Jag blir lugn, lycklig och håller mig varm. Dessutom ser han till att jag får i mig allt jag behöver att dricka.

Var förresten på vårdcentralen idag och blev bland annat ordinerad 1,5 liter vatten om dag. Doktorn klämde på min mage i 10 sekunder och sa sedan bryskt "Du dricker för lite!". Måste börja med att ta med mig en vattenflaska till skolan varje dag så kanske jag får i mig vad jag ska. Suck, krångligt värre.

I morse var det snö ute när jag vaknade! Tyvärr regnade det snabbt bort, men det är lovat mer snö till helgen. Vet inte om jag vill ha det än, vill ha några fler vackra höstdagar med solsken, men man får hålla tillgodo med vad man får!

Nu tror jag att jag har sammanfattat vad som har hänt de senaste dagarna, inklusive idag, men nu måste jag rusa till franskan!

Ta hand om er alla!

Ps. Att ha 3 som opperatör är trevligt, jag skickar massvis med sms till Söt och ringer honom gratis! Jag gillar det! Ds.

Idag får jag min nya mobil

Och därmed även ett tillfälligt nytt nummer (om två veckor borde jag ha fått tillbaka mitt gamla). Jag har köpt en lila K770i (se nedan). Den är tunn, lila, 3,2 megapixelkamera och är allmänt trevlig och billig!
 image2

Nu kommer jag dessutom kunna ringa gratis till Sigfrid, vilket är mycket trevligt!

Vill ni ha mitt nya nummer (det jag byter till i två veckor) så hör av er!

Åker till stugan idag, ska bli skönt! Sigfrid kommer också ner. Jag längtar så!
Höst i stugan är underbart!

Nu måste jag cykla till ICA och hämta ut mobilen!