Köra bil, bil, bil...

Idag har jag kört bil. Först till och från Sävsjö, sedan till och från Lekaryd och till sist en liten sightseeingtur på byn. Jag är trött i huvudet nu. Vore skoj att få körkortet nu och övningsköra med sig själv!

Uppdatering ang mig själv

Uppdateringar ang Lovisas liv de senaste två veckorna:

*Distriktsordförande för UNF Kronoberg
*Rädd för arga tjecker
*Pollenallergisk som bara den
*Mycket med skolan
*Vårkänslor
*På söndag, 21 underbara månader med pojkvännen
*Förhållandevis glad
*Trött

Jag lever i alla fall och hoppas kunna uppdatera här lite tätare

Allmänna (och till största del opartiska (nästan i alla fall) ) observationer ang. Kina

* Allt är antingen jättestort eller pyttelitet

*Hål i golvet-toa och inget toapapper

*Sängarna är som Plywood-skivor, stenhårda alltså

*Tuta är bästa trafiklösningen

*De flesta kineser är korta och alla ungdomar tror att jag är äldre än dem eftersom jag är längre

*Underbara elupphängningar (och det är ändå inte så mycket här på denna bilden)

*Avfallshantering är inga problem, allt dumpas på en slänt i utkanten av staden

*En stad med 2 miljoner invånare är liten

*Allt fungerar faktiskt förhållandevis bra

*26 miljoner människor är en minoritet

*Kontrasterna är enorma

Tisdag 1 april, Bejing - Sweden, "denna dag, också ett skämt"

Efter många om och men dagen innan blev det bestämt att vi skulle åka nästa dag (de pratade ett tag om att vi skulle få åka samma eftermiddag, men så blev det inte), alltså 1 april och att vi skulle åka med SAS och därför slippa mellanlanda i Helsingfors!

Inte så tidig morgon för en gångs skull. God frukost i bufférestaurangen med mycket frukt och joggi!

Sen åkte vi ut till flygplatsen. Terminal 3, Bejing Capital Airports nya terminal är så gigantisk att du efter säkerhetskontrollen åker tåg till din gate. Och trots att vi åkte en stund var det en bra bit att gå till vår gate när vi var framme. Vi promenerade omkring på flygplatsen en ganska lång stund och lyckades hitta ett ställe där de sålde te! Så när jag äntligen hade fått mitt lichie-te så kunde jag lugnt slå mig ner vid gaten och somna sött.

Efter en stunds väntan var det till slut boarding och det var en skön känsla att kunna sätta sig ner på flyget och veta att man snart skulle kunna vara hemma. De svenska värdinnorna var också väldigt trevliga på många sätt. Roliga och skönt att höra Svenska!

15.00 lyfte vi och 18.30 landade vi. Vi hade dock rest i 9 timmar, så livet var lite snedvridet, vi flög ju med solen hela tiden. Med fötterna i Sverige, tiden i Kina och huvudet i Kalmar och Alvesta trillade en trött och förkyld Lovisa ur planet. Men det skulle inte dröja länge till nästa chock!

När vi kom ut till Sky City och tittade efter vilken gate vi skulle till upptäckte jag mardrömmen! Flygplanet här var också inställt! Den här gången var det som ett dåligt första april-skämt, dock på rätt dag. Vi kollade i informationsdisken och visst var det inställt. Vi skulle istället få åka till Ronneby och därifrån åka buss till Växjö.

Jag bröt totalt ihop av trötthet, ilska och lättnad när jag fick höra Sigfrids röst, allt bara släppte. Ilskan över att inte få komma hem, tröttheten av att resa så länge och att vara sjuk och lättnaden av att få tala med honom igen. Sen fick jag bita ihop och vi gick och åt innan vi satte oss för att vänta på flyget.

Trots dåligt väder och en mycket skumpig landning gick sista flygresan hemmåt bra. Bussen stod sedan och väntade och strax efter 01.30 stod vi på stationen i Växjö, totalt utpumpade, det var ju trots allt 24 timmar sedan vi lämnade hotellet i Bejing. Taxi hem och jag har nog aldrig varit så tacksam över min säng!

Ibland saknar jag Kina, jag hade gärna spenderat mer tid där, framförallt mer frisk tid där, men som man säger, "borta bra, men hemma bäst"!

Måndag 31 mars, Bejing

¿*£#("@?$£=¤%½

Dödskallar och moln alltså. Ja idag gick det åt skogen.

Alla transporter under hela resan har gått jättebra. Alla har haft platser, inga störande förseningar, inget försvunnet bagage och alla har kommit dit de ska. Men nu, när vi kommer fram till incheckningen för det finländska flygbolaget, stod det stora handskrivna lappar med "Flight cancelled"!

Så vi får ta motsvarande flyg i morgon, om de har hittat planet tills dess dvs. Finair betalar våra utgifter, men känns väldigt segt ändå! Nu får vi vänta här medan hotell fixas, buss hämtas och vi får klart med vad som gäller för oss som hade flyg bokat vidare...
Just nu känns det mest som ett dåligt, för tidigt första april-skämt.

Efter 4 timmars väntan och komplett förvirring på terminalen fick vi åka till ett jättefint hotell, som låg nära flygplatsen (alltså ca en timme bort). Väl där fick vi gå till en av hotellets fyra restauranger. Jag trodde inte att jag skulle kunna äta så mycket, förkylningen var ännu värre och dessutom påspädd med lite snörvel efter en stunds lipande på hotellrummet. Jag tror att det var länge sedan jag kände mig så uppgiven, man var ju mentalt förberedd på att komma hem! Men när jag fick syn på sushi och tog en bit, så vaknade all min aptit! Så nu vet jag vad man ska äta om man är förkyld! Det var nog förövrigt den största buffé jag någonsin har sett! Allt från ostron till pajer och wok och sushi och mycket västerländsk högklassig mat.

Sedan gick jag upp och la mig i badkaret, plockade ur alla hårnålar ur frisyren (56 st) och somnade gott. Vaknade efter en stund och la mig i sängen istället och slocknade lika fort där. Mamma kom och hälsade på mig efter en stund och drog med mig ner i shoppningcentret i nedre delen av hotellet (pappa och Jonatan var och badade vid gymmet). Då ringde Sven som hjälpte oss med biljetterna, eftersom Finair inte tog ansvar för de flighter vi missade på grund av deras inställning.

Mat en gång till, sen gick vi och la oss ganska tidigt.

Söndag 30 mars, Bejing

Idag var det shoppingdag! Jag mådde mycket illa, men vi åkte i alla fall. Vi tog taxi till en lokal marknad, "sidenmarknaden". Där var jag trött och hängig och mådde mycket mycket dåligt. Till slut fick jag gå och kräkas på toaletten och sen blev det bättre. Ät inte ej tillagad sallad i Kina.

Sen mådde jag mycket bättre och kom igång med prutandet!
Jag köpte
*Pärlhalsband + örhängen för 120 yuan
*5 temuggar med inbyggd sil + 20 ätpinnar för 100 yuan
(1 yuan ≈ 0.89 kronor)

Sen hade både jag och mamma slut på pengar och det var dags att åka hem.

När vi kom hem skulle vi göra oss fina inför kvällen. Mamma hade bokat tid för mig på hårsalongen på hotellet så jag drack lite te och sedan gick jag ner där. Först fick jag hårmassage och schampot löddrade som bara den. Sedan blev jag balsamerad och fick en fantasifull men väldigt vacker håruppsättning. 150 yuan för en och en halvtimmes arbete! Sedan fick jag rusa upp till rummet för att byta om.
När jag kom ner i lobbyn fick jag applåder av hela gruppen och alla ville ta kort på mig.
Sedan åkte vi till restaurangen där vi skulle äta pekingankan, Bejings specialitet.
Det smakade helt okej, men det var lite slibbigt. Lois överraskade oss sedan med en kinesisk tårta som såg väldigt spännande ut! Dock var den lite för söt för mig. Sedan åkte vi till hotellet och packade.

Vad skönt det ska bli att få komma hem i morgon!

Lördag 29 mars, Bejing

Äntligen en sovmorgon! Efter en sen frukost fick jag äntligen min klänning! Så vacker, jag vågar ju knappt ta på mig den! Sedan samling i lobbyn. Vi åkte sen med bussen till de gamla delarna av Bejing som har fått sitt namn efter sitt utseende, "De trånga gränderna".

Vi tog cykeltaxi inne i gränderna och hälsade först på en gammal gumma som bodde i ett karakteristiskt hus. Hennes barn tyckte att hon skulle flytta till en lägenhet centrala Bejing men det vägrar hon. Hon hade ju allt hon behövde där och dessutom bodde hon ju så nära sina vänner! De var tidigare fyra personer som bodde runt samma innergård, så de spelade Mahjong ihop. Men när en av dem trillade av pinnen gick hon och köpte en dator, kopplade upp sig och spelar nu på nätet. Cool tant!

Vi åkte vidare till en annan familj där vi fick lunch. Jag blev god vän med dottern och fick hennes mejladress, måste skriva när vi kommer hem!

Efter lunch åkte vi ut och tittade ordentligt på Olympiaområdet. Man får inte gå in men vår buss körde långsamt och in på småvägar så det blev nog många bra bilder! Byggnaderna är verkligen häftiga och fågelboet såg verkligen ut som ett!

Vi hälsade också på ett alternativmedicinsjukhus där alla fick en gratis undersökning. Det är spännande att alternativsjukhusen och de vi ser som vanliga jobbar ihop.

Vi åkte sedan till hotellet där jag tog ett varmt bad och somnade.

Middag på ett annat hotell, sen fickjag kolla mina mejl och äntligen funkade det! Jag hade fått två från Sigfrid! ♥

Lättare om hjärtat ligger jag nu på hotellet, JB får fotmassage som kittlas (ser så ut på honom i alla fall). Vi ringde och sjöng för morfar ikväll, han fyllde nämligen år.

I morgon ska vi släppas lösa i Bejing för att handla och på kvällen blir det Pekinganka.

Sista riktiga dagen...

Fredag 28 mars, Guilin till Bejing

Guilin = Big forest of Osmantius trees

Vi lämnade efter en helt okej frukost hotellet. Idag regnar det, men det gör inget eftersom vi ska gå i en grotta. Grottan var väldigt vacker, Lummelunda, släng dig i väggen! Allt var ljussatt och det spelades musik och var väldigt mysigt! Framförallt gillade jag det totala lugnet vid den spegelblanka sjön. Det fattas ord för att beskriva den känslan som fanns där!

Nu ska till en till pärlmarknad, den här gången med havspärlor. De är dyrare, men ska vara finare. Jag vet inte riktigt vad jag tycker, jag tycker nog att sötvattenpärlornas oregelbundenhet och olika färger är lite charmiga!
Vi såg även ett halsband för 980 000 yuan (ca 872 200:-)!
Nu ska vi ut och titta i lite affärer!

Jonatan och pappa fick varsitt par finskor för sammanlagt 300 yuan! Sedan gick vi vilse, men efter att ha konsulterat en snäll kinesiska med bristande kunskaper i engelska lyckades vi till slut komma tillbaka till gruppen och bussen igen. Nu ska vi äta en gång till innan vi åker till flygplatsen.

Vi landar i Bejing vid midnatt. Godnatt!

Klockan 2 kunde vi äntligen lägga oss, förseningar, bussresa och incheckning tog ett tag...

Torsdag 27 mars Guilin

Frukosten var sisådär och varken jag eller pappa hade någon speciell matlust. Vi tog bussen till båten som skulle ta oss på en svindlande tur i det otroliga landskapet. Bergen är otroliga och man har odlingar på alla möjliga och omöjliga ställen. Det ligger alltid, oavsett väder, en mystisk dimma bland bergen som för övrigt är ett mycket populärt motiv bland konstnärer från hela världen. En udda specialitet i Guilin är ormvin. Du tar en flaska vin och stoppar i en eller flera ormar och låter det dra. Det går inte att säga tillräckligt många gånger hur otroligt vackert det är där vi åker, som Norges fjordar i en mer tropisk och asiatisk version.

Vi skulle sedan åka golfbil för 6 personer ut på landsbygden och se risodlingar mm. Det var intressant att se landsbygden, husen, människorna, odlingarna, vattenbufflarna...

Den provinsen som vi är nu odlar det mesta av den frukt som Kina konsumerar och vi åkte förbi odlingar för apelsiner, pomelos, ananas, bananer, äpplen och körsbär.

Vår chaufför var väldigt duktig och snäll och höll koll på oss i backspegeln. Alla fotonördar hade nämligen hamnat i samma bil, så när vi drog fram kamerorna stannade han och lät oss ta bilder. Sen fick han ju köra ganska fort för att hinna ikapp de andra och när vi kom ut på den lite större vägen small det plötsligt till och vi körde in till kanten. Totalpunktering! Han ringde till de andra golfbussarna som kom tillbaka och vi trängde in oss där istället.

Bussresa hem på en och en halv timme och sedan kom vi till hotellet för en välbehövlig dusch. Middag på hotellet innan vi åkte och tittade på hur skarvfiske går till. Det var mycket spännande!

Vi kom hem förhållandevis tidigt till hotellet så vi packade ordentligt, tog det lugnt och sedan gick vi och fikade ihop med de andra.

I morgon ska vi till rörflöjtsgrottorna.

Just nu har jag lite hemlängtan, eller rättare sagt, det kommer nog bli skönt att komma hem. Åh, min säng vad jag längtar efter dig!

Onsdag 26 mars Xi'an [Chi-ann] till Guilin [Guäjliin]

Western style frukost som var lika mycket western som kvällmaten =)

Vi åkte sedan till ett krukmakeri som tillverkade terrakottaarméreplikationer. Det var roligt att se alla steg som krävs för att skapa gubbarna och om man kände för det kunde man få med sig en 2,5 meter hög staty hem.

Vi åkte sedan till kejsarens och hans konkubins badställe, de varma källorna. Det var ett fint område med parker och badhus. Konkubinens "badkar" var fint!

Lunch åt vi på ett hotell, snacka om att man börjar bli grym på att äta med pinnar nu!

Sedan bar det av till Terrakottaarmén!
Vi fick se en av gubbarna som hade hittat det när han och några till skulle gräva en brunn. Tre stora hallar var fyllda med gubbar! Det var verkligen otroligt och så otroligt mycket att det var svårt att ta in allt!
Så vi gick och pausade i ett te-hus! Det var en spännande upplevelse! Först kom det en person till varje bord som tog upp beställningar och vi fick varsin stor kopp te efter en lång procedur. Sedan frågade hon om vi ville provsmaka några andra? Det ville vi självklart och vi testade bland annat ett lichie-te som var helt underbart! Det måste jag köpa innan vi åker hem!

Vi tog sedan bussen ut till flygplatsen och kom lagom till boardingen, så det var bara att kliva på!

I Guilin var klimatet annorlunda, ja nästan tropiskt! Det var fuktigt och varmt, men väldigt skönt! Guilin är en liten stad (?!) med bara två miljoner invånare i innerstaden. Medeltemperaturen är 19 grader och överallt växer kanelträd som staden är uppkallad efter. Här finns inte heller några tunga industrier vilket märks både på luften och naturen. Guilin livnär sig nästan enbart på turism och det är en ganska fri stad, både för minoriteter och vanliga människor. Förresten, ca 26 miljoner människor räknas här som en minoritet. Lite andra perspektiv här emot hemma.

Guilin är känt för sina "Green hills, clear water, fantastic caves and charming rocks" och det är verkligen sant! Landskapet är helt fantastiskt! Nu ska vi till vårt hotell!

Godnatt!

Ps. Vår guide guidade Bill Clinton när han var president och besökte Luoyang, så han är riktigt bra! Det tyckte vi innan vi fick reda på det med Ds.

Tisdag 25 mars, Luoyang till Xi'an

Igår kväll fick vi 70 minuter massage för 100 yuan! Superskönt men oj vad man fick kämpa för att hålla sig vaken! Jag fick också låna Ulfs dator och skicka ett mejl till Sigfrid så jag är väldigt glad! Hoppas bara han har hunnit svara till nästa gång jag kommer in på internet!

Nu sitter vi på stationen och väntar på vårat dubbeldäckade tåg som ska ta oss till Xi'an. Vi roar oss med att skriva vykort så länge! Nu kommer tåget!

Tåget var mysigt! Man fick se mycket av landskapet och de mindre orterna. Sen var det roliga försäljare också, vi döpte en till 40 yuan och försökte förklara var vi bodde. Han sprang och hämtade en liten kalender med en liten atlas i så vi kunde peka. Han kunde knappt någon engelska och vi ingen kinesiska, men det gick bra ändå! Vi hade en rolig diskussion och sedan började han showa med oss för att sälja sina prylar bland annat den här gyrosnurran. Han lånade "Farbror" Kents näsa. Jag har en rolig film på spektaklet men den gick inte att lägga upp här.

Här i Xi'an är vädret härligt! Det är fint här med, penséer, tulpaner, tusenskönor och massa andra blommor som vi inte känner till smyckar gatorna och kastanjerna blommar!

Vår nya guide kallas Li. Trafiken i Xi'an är mer lik den i Bejing, mer trafikstockningarr och lite mer storstadskänsla. Känslan är inte så varm som i Luoyang. Invånarantalet är 8 miljoner så det är en medelstor stad. Ekonomin blomstrar och antalet bilar har ökat explotionsartat men vägbyggena hinner inte med. Man bygger därför tunnelbanor för att lätta på trycket, men de vägarbetena stoppar också trafiken!

Tutan används dock inte så flitigt här som i Bejing och Luoyang där de räknas som den största problemlösaren i all trafik.

Xi'ans stadsmur är en av de mest välbevarade i Kina och hela den inre ringen är hel. 15 meter bred och över en och en halv kilometer lång. Vi var uppe i ett stort vakttorn på muren där man fick en bra översikt av staden och muren.

Vi åkte sedan till Vildgåspagoden, ett buddisttempel. Där fanns vackra trädgårdar och själva pagoden, som är ett begravningstorn, var en imponerande byggnad. Ju högre upp du begravdes, desto mer pengar hade du betalat till templet.

Vi kom sedan till hotellet där vi gjorde oss i ordning innan maten. Kvällsmaten skulle vara på ett ställe med "western food", vi tyckte dock att "east goes west" var mer lämpligt, det fanns allt som man kan tänka sig av en västerländsk måltid dock med ett stort uns kinamat inblandat. Vi gick sedan på en teater om hur det var att leva under tangdynastin. Där var många duktiga musiker, sångare och dansare och det var en mycket trevlig kväll.

Jag har dessutom fått ett smeknamn av "farbror Kent" nu; Gullefjun!

Måndag 23 mars, Luoyang

Jag sov verkligen som en stock och när jag vaknade fick jag se solen gå upp över en vacker flod. Efter en stund rullade vi in på stationen i pionernas stad, Luoyang. Vår nya guide vill kallas Frank, hans kinesiska namn var jättekrångligt! Det är verkligen pioner överallt och det är synd att vi inte kom två veckor senare då de flesta blommar och staden har en stor pion-festival!

På tågresan märktes det att vi hade kommit till ett annat land, man märkte det inte så tydligt i Bejing. Här är mycket vackrare än i Bejing, mycket grönare, mycket renare och mindre slum. Mycket vatten passerar genom stan i form av en biflod till Gula floden och det finns många fontäner och många vackra konstverk med blommor. Nu ska vi till Long Men-grottorna där de 100 000 Buddha-bilderna finns.

Vädergudarna har lett mot oss hela dagen, 25 grader och en mild vind har gjort livet underbart! Det var väldigt vackert vid grottorna och den 17,4 meter höga Buddhastatyn var verkligen imponerande! Vi träffade sedan en 98-årig dam som hade snörade fötter och som bodde i ett gömt hus.

Till slut åkte vi till de gamla delarna av Luoyang där vi besökte en kyrka där Eric hade vänner. Det var väldigt trevligt och även om vi inte hade hört av oss i förväg ordnades det i rask takt fram te och muggar åt oss alla. Nu ska vi till hotellet för att duscha och sen ska vi äta en gång till. Jag och mamma ska se om vi inte kan köpa svalare skor här någonstans. Jag ska också försöka få tag på en dator med internet som jag kan skriva mejl ifrån och där jag förhoppningsvis kommer åt min blogg. Ulf sa att det fanns datorer och internet på hotellet så det känns lovande! Det är så vackert här, tråkigt att vi åker redan i morgon morgon. Hit vill jag återvända någon gång!

Söndag 22/3 Bejing till Luoyang

Äntligen solsken! Smogen har blåst bort och vi går runt och njuter i kortärmat. 22 grader stod det på bussens termometer! Vi inledde dagen med att åka till en silkesfabrik där man gjorde täcken och tyger. Vi fick lära oss hur man gör silkestäcken och vad som är så speciellt med dem och många beställde kostymer.

Vi kom sedan till den förbjudna staden och även där var det väldigt vackert! Vi tittade inte i alla 9999 rum men ganska många blev det ändå

image22.

Vi åt och sedan bar det av till sommarpalatset och den berömda marmorbåten. Det var varmt och skönt och parken var mycket vacker! Alla blommande magnolior luktar underbart! Nu ska vi äta igen och sen ska vi åka till tåget som ska ta oss till Luoyang under natten.

Nu sitter vi på tåget och det är lite gammalt men fint ändå! Handbroderade örngott och dukar och det är faktiskt silkestäcken! Jag kommer garanterat sova som en stock!

Lördag 21/3 Bejing

Vi hoppade på vår buss vid 8.30 efter en spännande frukost som dock inte smakade så mycket pga förkylningen. Vi satt nästan en timme i trafikstockningar innan vi tillslut kom loss. VI började med att åka till en pärlmarknad där man odlade och sålde sötvattenspärlor.Där fanns många vackra saker att titta på och handla, men jag gjorde det inte. Något jag förundras över är den noggranna renhållningen av golv! Man våtsvabbar till och med trottoarerna på de finare avenyerna i Bejing!

Vi åkte sedan vidare till Mingdalen och gick på den stora vägen som de döda konungarna bars på. Det tog tre dygn för kistan att bäras till graven. Sedan åkte vi ut till en grav. Det var många olika rum och tempel som skulle passeras innan man kom till själva gravplatsen.

Lunch åt vi på ett ställe där de gör emaljer, vilket otroligt arbete! Dock hade nog arbetsmiljöverket haft ett och annat att säga om hur de jobbade...

Nu är vi på väg till "The great wall"! Det skall bli häftigt att se ett av världens sju underverk!

Muren var helt fantastisk! 674 steg var det upp till det tredje tornet och lika många ner. Dock kan jag ju säga att vissa trappsteg var 10 cm höga, medan andra var upp emot 60-70 cm! Det var en förhållandevis ansträngande promenad! Men det var definitivt värt det!

Vi åkte sedan och åt igen men jag hade fortfarande ingen aptit på grund av förkylningen. Hoppas den ger med sig snart! Vi tittade sedan på en akrobatisk show som verkligen var fantastisk! Och åh vad gott det var med popcorn!

Till sist kom vi trötta hem till hotellet. Jag glömde att tala om att vi igår hade besök av skräddare, så jag ska få en klänning uppsydd och JB en snygg kostym! Ikväll kom de igen så vi skulle kunna prova våra kläder, vi åker ju till Luoyang i morgon. Även om den inte är klar är min klänning fantastisk! Vad spännande det ska bli att få prova den när den är färdig!

Nu ska jag sova gott!

Fredag 21 Mars, Bejing

Klockan är nu 11.02 lokal tid i Bejing. Flygresan gick bra men det var ganska svårt att sova då flygplanet var bullrigt. Vi fick nån kycklinggryta med curry och ris som smakade helt okej men som såg lite suspekt ut. Jag och Jonatan fick också låna varsitt PSP. Mitt var rosa och väldigt sött! Frukosten var ganska konstig med bland annat vaniljsockerhavregrynsgröt. Landningen gick bra och det var väldigt skönt att sätta fötterna på marken igen!
Nu sitter vi på en buss in från Bejing Capital Airport. Vi ska direkt till den förbjudna staden för att äta. Det är mycket smog idag och jag förstår verkligen varför man inte vill vara förkyld i den här staden, det retar något otroligt i luftrören! Men körsbärsträden är vackra och blommar redan och vår guide Lois berättade att det kommer vara ännu mer när vi åker hem! Bejing är en stad av kontraster. Mitt bland skyskraporna i centrum står halvtrasiga skjul som lutar mot varann och folk bor där. Dessa riv till förmån för nya skyskrapor, då det är ett stort tryck på Bejing, många unga vill flytta dit från övriga landet.
Lite intressanta siffror som vi fick reda på i bussen: Kinas befolkning ligger på 1,3 miljarder(!) och bara i Bejing bor det 40 miljoner personer (nästan 4,5 gånger så många som i hela Sverige)!
Första lunchen i Kina då, den bestod av
*Ris och pommes
*Grönt te
*Friterad fisk
*Sallad
*Soppa
*Fem andra rätter
*Vattenmelon!
I Kina har man runda bord och på dem ligger en glasskiva som man kan snurra på och ta vad man vill ha. Med pinnarna då förstås.

Nu ska vi till himmelska fridens torg och efter det till Himmelens tempel (mitten av mittens rike) och sedan bär det av för att äta igen. Till slut får vi komma till hotellet, jag tror att man kommer att slockna fort ikväll!

Himmelska fridens torg var otroligt stort! Det var en annorlunda stämning där, men vackert med alla som var där och flög drake. Jag vet inte riktigt vad man ska säga, det som är bestående är en känsla och den är svårbeskrivbar.

Himmelens tempel var också häftigt! Skoj att vara i mitten av mittens rike! Där fanns många vackra, maffiga tempel och byggnader, men vi var mest trötta.

Ytterligare en mastodontmåltid och sedan åkte vi till hotellet. Nu sitter jag på sängen som är stenhård, hoppas det blir bättre på nästa hotell (åh jag skulle bara veta vad jag vet idag om kinesernas spånskivesängar, men då hade jag nog blivit ledsen)!
Usch, nästan så man längtar tillbaka till flygsätena! Nu är jag dessutom dunderförkyld, trött och har jetlag. Längtar mest hem...

I morgon ska vi åka till den kinesiska muren, det ska bli spännande!

Då börjar vi återberättandet av resan

Om du som läser detta, låt bli så länge, jag kommer få läsa upp detta på svenskan, så vill du inte bli uttråkad då, låt bli nu =)

Torsdag 20 mars -08

Jag vaknade 05.30 och började med att ringa till Sigfrid (hans alarm ringer sådags så jag kände mig inte så taskig). Vi pratade en stund innan jag gick upp och duschade. Det var en vacker morgon med klar himmel och lite snö ute. Att jag skulle åka i min vår/sommarjacka kändes ganska avlägset! Frukost med havregrynsgröt och svartvinbärssylt. Vi pysslad lite allmänt och packade klart och 07.45 var vi färdiga och satte oss då och drack en kopp kaffe. Själv vankade jag mest runt som en osalig ande, snacka om att jag hade resfeber! 08.10 blev vi hämtade av pappas jobbarkompis Hasse. Våra två stora resväskor och alla fyra ryggsäckarna lastades i hans bil och det bar av mot Alvesta station. Vi var i god tid och det dröjde några minuter innan vårt frostsmyckade X2000 rullade in solskenet på stationen. Nu står vi i Nässjö och beräknad ankomsttid till Stockholm är 11.40. När vi kommer fram ska vi äta någonstans (det blev Pizza Hut) innan vi åker ut till Arlanda. Väl där är det samling med gruppen och flyget lyfter 17.00. Tilläggas bör att vi sprang på en 4,5 meter hög guldkanin på centralstationen. Se själva:

Nu sitter vi på flygplatsen i Helsingfors. Flygplanet som tar oss till Bejing är en MD11 och det är stort som bara den! Flygresan till Helsingfors gick jättebra. Jag satt vid ett fönster och blev till ett barn på nytt! När vi flög över havet så såg allt ut som ett enda gigantiskt skumbad och jag hade mest lust att dyka ner i det! Sedan blev det "flygmat", en ny erfarenhet för mig. Apelsinjuicen var god men mackorna var torra och tråkiga. Innan vi klev på planet till Helsingfors ringde jag en sista gång till Sigfrid och kan säga så mycket som att några tårar fälldes, det var ju trots allt vårt sista samtal på 12 dagar! Jippey, nu börjar vi taxa ut! När vi har lyft ska jag försöka sova så det inte blir så konstigt när vi kommer fram! EST i Bejing är 09.05 lokal tid, det är 6315 km från Helsingfors och flygtiden är 7 h och 20 minuter. Nej, nu ska jag försöka sova!

Hemma igen

Hej alla!
Ville bara säga att jag äntligen är hemma igen! Hemresan blev ett skämt med inställda flighter på alla håll och kanter, så vi kom hem mer än ett dygn försent efter att ha rest i exakt ett dygn. Så just nu är jag ganska trött! Hela min resa kommer att skrivas in här efter hand, men just nu orkar jag inte. Ville bara säga att jag lever!